Plan zajęć

START  SEZONU uwaga w tym roku drugi  koncert finałowy będzie koncertem otwarcia , odbędzie się

15 września w MCK  w Bydgoszczy

Od  30  sierpnia – rozpoczynamy  próby  do  koncertu

START  NOWEGO  SEZONU  2020/21,
20 września  2021 r./ propozycja grafiku pojawi się w połowie sierpnia
ROZPOCZYNAMY  NABÓR do  grup od podstaw !

wszystkie zajęcia odbywają się w budynku  przy ul. Mazowieckiej 33

Drogie Flamenquitas,
przedstawiam wstępny grafik.
Wstępny ponieważ:
1. Odpowiednie grupy powstaną jeśli  zgłoszą się chętni ( poniżej  6 osób trudno 
tworzyć grupę – wyjątek bata de cola )
2. Godziny mogą ulec nieznacznemu przesunięciu
3. Zajęcia w piątek pomyślane są, by  stworzyć grupę mantonu  .
4. Opis poziomów znajdziecie .
5. Tangos z wachlarzykami  tańczymy na zmianę z recursos por fiesta.
6. Jeśli  są osoby  które chciałby  zacząć naukę bata de cola od podstaw…. to poproszę o taką informację przed sezonem , można coś wymyślić potem trudno będzie.
7. Grupy zaznaczone w grafiku jako ŚREDNIA WYSKOKALUB ZAAWNSOWANA wymagają większego  doświadczenia , praca w nich też jest szybsza, jest  sporo poziomów i każdy może znaleźć coś dla siebie, dla lubiących  pracę w tempie i dla tych  , którzy  wolą  spokojniejszą formę pracy 
8. Grupa techniki  w tym sezonie pomyślana na poziom po  3 latach  nauki i  więcej, jest możliwość utworzenia cyklu  warsztatów techniki  niższej w soboty rano. W razie potrzeb można  takie zajęcia zrobić warsztatowo raz na jakiś czas
9. Ilość miejsc w grupach  ograniczony (  choreografia , technika 10  osób )
10. W razie pytań co  do poziomów proszę pisać

 

 

STARY GARFIK do  15 września

NOWY  GRAFIK  ZAPISY czas start

Nowy  grafik od 17 września
Grupy  powstaną jeśli zbierze się odpowiednia liczba chętnych.
Opis poziomów znajduje się obok każdej  grupy

Po  weryfikacji zapisów grafik zostanie uaktualniony
Ilość miejsc w gr ograniczony  ( grupy  choreogr. max 10  osób , manton- 6 osób)

 

NOWY GRAFIK 2021/22 (  może ulec lekkiej modyfikacji)

Poniedziałek

9.00-10.30

ROMANCE– poziom średni , wymaga biegłość w podstawowych stepach , koordynacja step-ręce/ około 3 lat  nauki
 – 4 miejsca

   

19.00-20.30

Nowa grupa od podstaw- NOWY NABÓR

Wtorek

9.15-10.45

CARACOLES-  poziom średni niższy, do muzyki El. Londro  , wstęp no  rytmów 12- kowych, około 2 lata nauki

17.00-18.30

BAMBERAS–  z mantonem i  z kapeluszem)- zaawansowany
BRAK  MIEJSC

18.30-19.30

Seraenata Espańola lub Zyrab– kastaniety  zaawansowane
BRAK  MIEJSC

19.30-20.30

Technika-  stepy , obroty , marcajes , łączenia , przepływ ruchuod 3 lat  nauki  w górę
1 MIEJSCE

20.30-21.30

Bata poziom I  kontynuacja

 

Środa

17.00-18.30

TARANTO z bastonem i bez (Taranto  bez bastonu dla tych  którzy  nie chcą bazstonu, z..bastonem dla ambitnych)- od około  5 lat  nauki, wymagana dobra technika stepu  i koordynacja
4 miejsca

18.30-20.00

TANGOS – choreografia z dwoma wachlarzykami  plus zajęcia por fiesta z improwizacji, pracujemy  dwutorowo na różnych  typach tangosów (  Triana , Extemenos, Grana, de Malaga )- dla osób otwartych na kreację ruchu – od około 3 lat  nauki  w górę
( lub nowa grupa od podstaw)
2 Miejsca

20.00-21.30

CARACOLES-  poziom średni niższy, do muzyki El. Londro  , wstęp no  rytmów 12- kowych, około 2 lata nauki
3 miejsca

Czwartek

15.30-16.30.

Bata _ RUMBA z mantonem 

16.45- 18.15

RONDEŃAS-  poziom zaawansowany
1 miejsce

18.15-19.15

Bata_ RUMBA Z fanveilem

19.20-20.50

GUAJIRAS z fanveilem- poziom średni  wysoki, wymagana umiejętność pracy  ze zwykłym wachlarzem, obeznanie w rytmach  12- kowych, około  4 lata nauki  w górę
BRAK  MIEJSC

20.50-21.50

Kastaniety – średnie- Intermezzo  do  IV atu  opery Carmen
5 miejsc

Piątek

 

17.00-18.30

Impresja _ adagio ( tangos )  lub bolero flamenco-poziom średni, potrzebna podstawowa koordynacja i technika stepu
5 miejsc

18.30-19.30

Bata- bulerias  z mantonem

19.30-21.00

FANDANGOS- kontynuacja po roku nauki ( dla osób z grup tańczących  rumbę)
2 miejsca

21.00-22.00

Zambra z mantonem- poziom średni  dla osób z podstawami mantonu  i  osób tańczących  dłużej  chcących  włączyć się w manton
BRAK  MIEJSC

SOBOTA

9.00-10.30

NOWA GRUPA OD PODSTAW- zapisy

Zajęcia warsztatowe- współczesny ( 1 lub 2 razy  w miesiącu)
sevillanas

cante

Taniec flamenco posiada swe korzenie w dawnych religijnych tańcach orientalnych. W dzisiejszej jego postaci dopatrzyć się można wielu elementów tańca hinduskiego, takich jak ruchy ramion, dłoni i palców, a także używanie nóg jako instrumentu perkusyjnego. Prawdopodobnie taniec ten pochodzi bezpośrednio od hinduskiego tańca katak[2].

Opowiada się tańcem historię i gestom nie przypisuje się konkretnych znaczeń. We flamenco ruchy ciała i gesty wyrażają pewne stany emocjonalne tancerza lub podkreślają znaczenie słów i charakteru melodii, która im towarzyszy.

Jest to taniec wykonywany solo, w duecie, grupowo lub składa się z kolejnych „solówek”, wykonywanych przez poszczególnych tancerzy.

Strój tancerzy – przeważnie czarny, granatowy lub ciemnobrązowy – to obcisłe spodnie, biała koszula, obcisła kamizelka, mała apaszka pod szyją, buty wzorowane na butach do jazdy konnej z wysokimi obcasami i charakterystyczny płaskodenny kapelusz. Kamizelka i kapelusz bywają wykorzystywane jako element choreografii.

Strój tancerek to przede wszystkim szeroka, kolorowa falbaniasta spódnica lub suknia (wykorzystywana w tańcu), falbaniasty gorset i kolorowa chusta, uzupełnieniem czasem bywa wachlarz, grzebień lub kwiat.

Muzyka wykonywana jest przede wszystkim na gitarze (choć zdarzają się przypadki użycia fletuskrzypiecwiolonczeli). Rytm wybiją zarówno tańczący jak i śpiewacy przez: uderzenia dłońmi (klaskanie), pstrykanie palcami, uderzenia otwartymi dłońmi o pudła, na których siedzą śpiewacy (tzw. cajón) i za pomocą kastanietów.

Z punktu widzenia charakteru wykonywanego śpiewu (muzyki) rozróżnia się następujące rodzaje flamenco:

  • cante jondo (cante grande): siguiriyas, soleá, tientos
  • cante intermedio: bulerías
  • cante chico: alegrías, fandango, farruca, sevillana
  • Dawniej gitara flamenco była jedynie instrumentem towarzyszącym, ale na początku XX wieku zaczęła się powoli przekształcać w instrument solowy. Największym gitarzystą tamtego okresu był Ramón Montoya (1880–1949), który wprowadził elementy zapożyczone z gry na gitarze klasycznej. W latach 60. zadanie kontynuował Manolo Sanlucar.

    Początki szerokiej popularności flamenco sięgają końca lat 60. XX wieku. Wśród wykonawców nowoczesnego flamenco najważniejszą postacią ostatnich lat był zmarły w 1992 roku Camarón de la Isla. Towarzyszył mu wybitny gitarzysta Paco de Lucía, oraz jego brat – Ramón de Algeciras (zm. 2009), a później inny wspaniały gitarzysta – Tomatito. Po nagraniu 10 płyt z Paco de Lucią Camarón rozpoczął karierę solową nagrywając w 1979 rewolucyjną płytę La Leyenda del tiempo, o której gazety pisały, że dla flamenco jest tym samym, czym dla muzyki pop Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band Beatlesów.

    Jednym z pierwszych nowatorów, który odniósł sukces komercyjny był Paco de Lucia, a wkrótce dołączyli do niego Lole y Manuel oraz inni, którzy unowocześnili brzmienie flamenco i poszerzyli klasyczny repertuar o nowe pieśni. I tak, na przykład Enrique Morente i Juan Peña – o pseudonimie „El Lebrijano” – pierwsi współpracowali z grupami andaluzyjskimi z Maroka.

    Kolejni muzycy wprowadzali często do swych nagrań elementy rocka, salsy, bluesa i jazzu (w ten sposób powstał ruch muzyczny nazywany „nuevo flamenco”). Narodziły się grupy: Ketama, Pata Negra, La Barbiera del Sur, Navajita Platea, sukcesy odnosiła wokalistka Niña Pastori. Zespół Pata Negra, prowadzony przez braci Raimundo i Rafaela Amadora, wydał w roku 1987 album Blues de la Frontera, który stał się wielkim wydarzeniem na hiszpańskim rynku muzycznym.

    Ważnym krokiem w rozwoju „nuevo flamenco” było nagranie przez Paco Peñę w 1991 Misa Flamenca – mszy z udziałem pieśniarzy flamenco oraz chóru muzyki poważnej z Londynu.

    Pod koniec lat 90. udany powrót na scenę mieli tacy artyści jak Enrique Morente i José Mercé. Morente wydał w roku 1996 z grupa rockową Lagartija Nick ciekawy album Omega, natomiast José Mercé wspólnie z Vincente Amigo wydali płytę Del Amanecer.

    Mimo stałego unowocześniania flamenco, nadal zasadnicze znaczenie ma fakt przechodzenia tradycji flamenco z pokolenia na pokolenie. Jedna z najlepszych wykonawczyń „czystego” flamenco Fernanda de Utrera (1923–2006) oraz jej młodsza siostra Bernarda były wnuczkami legendarnego cygańskiejlgo pieśniarza „Pininiego”. Nawet członkowie zespołu Ketama wywodzą się z dwóch cygańskich klanów – Carmonas i Sotos. Na początku XXI wieku imponującą karierę zaczęła robić Estrella Morente (ur. 1980), córka śpiewaka flamenco Enrique Morente i tancerki Aurory Carbonell.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.