Plan zajęć
START SEZONU 4 września
START NOWEGO SEZONU 2024/25
ROZPOCZYNAMY NABÓR do grup od podstaw !
wszystkie zajęcia odbywają się w budynku przy ul. Mazowieckiej 33
1. Odpowiednie grupy powstaną jeśli zgłoszą się chętni ( poniżej 6 osób trudno tworzyć grupę – wyjątek bata de cola )
3. Zajęcia w piątek pomyślane są, by stworzyć grupę mantonu .
4. Opis poziomów znajdziecie w tabeli.
5. Jest kilka choreografii eskperymentalnych tu potrzebna jest doświadczenie taneczne i otwartość.
Po weryfikacji zapisów grafik zostanie uaktualniony
Ilość miejsc w gr ograniczony ( grupy choreografii. max 10-11 osób , manton- 6 osób)
GRAFIK 2024/25 W grupach mantonu ilość osób 6 |
|
PONIEDZIAŁEK |
|
9.00-10.30 |
|
17.10-18.40 |
Grupa po minimum 1-2 nauki kontynuacja- Fandangos “Llorona” |
18.40-20.10 |
Nowa Grupa od podstaw ? |
WTOREK |
|
16.30-17.00 17.00-18.30 |
Technika stepu/ siłownia flamenco Guajiras z elementami mantonu – grupa zaawansowana, wymagana biegłość pracy z chustą i nawyk samodzielnego ćwiczenia i szybkiego zapamiętywania |
18.30-19.30 |
Danza estilizada z kastanietami – Manolo Carrasco Ilusión– poziom zaawansowany |
19.30-20.30 |
Technika – stepy, obroty, marcajes , por fiesta– poziom średni i wyżej |
20.30-21.30 |
Bata I kontynuacja – solea |
ŚRODA |
|
15.00-16.00 |
|
17.00-18.30 |
Flamenco / jazz/hip/ Pasodoble a Jose Thomas Vicente Amigo- choreografia eksperymentalna z elementami dwóch wachlarzy – poziom zaawansowany ( 6 lat nauki) |
18.30-20.00 |
Tientos– poziom średni wysoki |
20.00-21.30 |
Bamberas – poziom średni-4 lata nauki |
CZWARTEK |
|
11.00-12.00 |
Pilates |
15.30-16.30 |
Bata kontynuacja |
16.45-18.15 | Peteneras-grupa zaawansowana, wymagana biegłość koordynacyjna , szybkość stepu |
18.15-19.15 |
Bata lub kastaniety |
19.25-20.55 |
Zorrongo z kapeluszem i wachlarzem- poziom średni wysoki |
21.00-22.00 |
Kastaniety – Fandangos Chicuelo średniozaawansowany |
PIĄTEK |
|
13.15-16.30 17.00-18.30 |
Projekt “Pocztówki z Granady” ( do 29.11) Vidalita z wachlarzem lub Nowa grupa od podstaw |
18.30-19.30 |
Bata |
19.30-21.00 |
Alegrias z fanveilem ( Vicente Amigo Poeta )-poziom średni |
21.00-22.00 |
Mantón- impresja Satie Gnosis -poziom średni wysoki |
SOBOTA |
|
9.00-10.30 |
Bulerias– poziom średni niższy po 3 latach nauki |
10.30-12.00 |
Nowa grupa od podstaw– Tangos – grupa po roku lub dla osób z długą przerwą w tańczeniu-NOWY NABÓR |
12.00-13.30 |
Fandangos “Llorona “– kontynuacja po1-2 latach nauki |
Uwaga możliwa grupa mantonu od podstaw i baty od podstaw WSPÓŁCZESNY “Androgyne ” _ raz w miesiącu |
Taniec flamenco posiada swe korzenie w dawnych religijnych tańcach orientalnych. W dzisiejszej jego postaci dopatrzyć się można wielu elementów tańca hinduskiego, takich jak ruchy ramion, dłoni i palców, a także używanie nóg jako instrumentu perkusyjnego. Prawdopodobnie taniec ten pochodzi bezpośrednio od hinduskiego tańca katak[2].
Opowiada się tańcem historię i gestom nie przypisuje się konkretnych znaczeń. We flamenco ruchy ciała i gesty wyrażają pewne stany emocjonalne tancerza lub podkreślają znaczenie słów i charakteru melodii, która im towarzyszy.
Jest to taniec wykonywany solo, w duecie, grupowo lub składa się z kolejnych „solówek”, wykonywanych przez poszczególnych tancerzy.
Strój tancerzy – przeważnie czarny, granatowy lub ciemnobrązowy – to obcisłe spodnie, biała koszula, obcisła kamizelka, mała apaszka pod szyją, buty wzorowane na butach do jazdy konnej z wysokimi obcasami i charakterystyczny płaskodenny kapelusz. Kamizelka i kapelusz bywają wykorzystywane jako element choreografii.
Strój tancerek to przede wszystkim szeroka, kolorowa falbaniasta spódnica lub suknia (wykorzystywana w tańcu), falbaniasty gorset i kolorowa chusta, uzupełnieniem czasem bywa wachlarz, grzebień lub kwiat.
Muzyka wykonywana jest przede wszystkim na gitarze (choć zdarzają się przypadki użycia fletu, skrzypiec, wiolonczeli). Rytm wybiją zarówno tańczący jak i śpiewacy przez: uderzenia dłońmi (klaskanie), pstrykanie palcami, uderzenia otwartymi dłońmi o pudła, na których siedzą śpiewacy (tzw. cajón) i za pomocą kastanietów.
Z punktu widzenia charakteru wykonywanego śpiewu (muzyki) rozróżnia się następujące rodzaje flamenco:
- cante jondo (cante grande): siguiriyas, soleá, tientos
- cante intermedio: bulerías
- cante chico: alegrías, fandango, farruca, sevillana
-
Dawniej gitara flamenco była jedynie instrumentem towarzyszącym, ale na początku XX wieku zaczęła się powoli przekształcać w instrument solowy. Największym gitarzystą tamtego okresu był Ramón Montoya (1880–1949), który wprowadził elementy zapożyczone z gry na gitarze klasycznej. W latach 60. zadanie kontynuował Manolo Sanlucar.
Początki szerokiej popularności flamenco sięgają końca lat 60. XX wieku. Wśród wykonawców nowoczesnego flamenco najważniejszą postacią ostatnich lat był zmarły w 1992 roku Camarón de la Isla. Towarzyszył mu wybitny gitarzysta Paco de Lucía, oraz jego brat – Ramón de Algeciras (zm. 2009), a później inny wspaniały gitarzysta – Tomatito. Po nagraniu 10 płyt z Paco de Lucią Camarón rozpoczął karierę solową nagrywając w 1979 rewolucyjną płytę La Leyenda del tiempo, o której gazety pisały, że dla flamenco jest tym samym, czym dla muzyki pop Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band Beatlesów.
Jednym z pierwszych nowatorów, który odniósł sukces komercyjny był Paco de Lucia, a wkrótce dołączyli do niego Lole y Manuel oraz inni, którzy unowocześnili brzmienie flamenco i poszerzyli klasyczny repertuar o nowe pieśni. I tak, na przykład Enrique Morente i Juan Peña – o pseudonimie „El Lebrijano” – pierwsi współpracowali z grupami andaluzyjskimi z Maroka.
Kolejni muzycy wprowadzali często do swych nagrań elementy rocka, salsy, bluesa i jazzu (w ten sposób powstał ruch muzyczny nazywany „nuevo flamenco”). Narodziły się grupy: Ketama, Pata Negra, La Barbiera del Sur, Navajita Platea, sukcesy odnosiła wokalistka Niña Pastori. Zespół Pata Negra, prowadzony przez braci Raimundo i Rafaela Amadora, wydał w roku 1987 album Blues de la Frontera, który stał się wielkim wydarzeniem na hiszpańskim rynku muzycznym.
Ważnym krokiem w rozwoju „nuevo flamenco” było nagranie przez Paco Peñę w 1991 Misa Flamenca – mszy z udziałem pieśniarzy flamenco oraz chóru muzyki poważnej z Londynu.
Pod koniec lat 90. udany powrót na scenę mieli tacy artyści jak Enrique Morente i José Mercé. Morente wydał w roku 1996 z grupa rockową Lagartija Nick ciekawy album Omega, natomiast José Mercé wspólnie z Vincente Amigo wydali płytę Del Amanecer.
Mimo stałego unowocześniania flamenco, nadal zasadnicze znaczenie ma fakt przechodzenia tradycji flamenco z pokolenia na pokolenie. Jedna z najlepszych wykonawczyń „czystego” flamenco Fernanda de Utrera (1923–2006) oraz jej młodsza siostra Bernarda były wnuczkami legendarnego cygańskiego pieśniarza „Pininiego”. Nawet członkowie zespołu Ketama wywodzą się z dwóch cygańskich klanów – Carmonas i Sotos. Na początku XXI wieku imponującą karierę zaczęła robić Estrella Morente (ur. 1980), córka śpiewaka flamenco Enrique Morente i tancerki Aurory Carbonell.